Tænk i forskelligheder:

7 tips til bedre kommunikation

Få din egen personlighedsprofil, og lær dig selv bedre at kende!

Skab et harmonisk og meningsfuldt forhold

Når vi arbejder sammen med andre, er det vigtigt at danne et forhold for at få et velfungerende samarbejde, der ender med gode resultater. Herunder kan du finde ud af, hvad du skal være opmærksom på, når du arbejder sammen med Grøn, Gul, Blå og Rød. 

Grøn

Måling: Giv Grøn korrekt informationer, data og beviser.

Intim: Sæt farten ned, snak autentisk – fortæl din sandhed og vær fokuseret.

Imødekommende: Diskuter hvordan I har taget  andres behov med i jeres betragtning.

Samarbejde: Vis hvordan dine ideer er win/win for alle!

Empatisk: Giv Grøn tid til at udtrykke sine ideer, bekymringer og specielt hvilken påvirkning det har på andre. Fortæl derefter Grøn hvordan du allerede har tænkt på andre og handlet retfærdigt.

Tilpasning: Vær åben for Grøns ideer og de muligheder de kan give

Fleksibel: Spørg til Grøns ideer og inkluder dem så ofte som muligt. Lad være med at fortælle dem, at der kun er en mulighed. Grøn foretrækker nemlig, at der er forskellige muligheder med fleksibilitet så de kan tilpasses undervejs.

Gul

Spontan: Giv Gul frihed når du kan, for at prøve nye måder og for at ændre deres mening.

Konceptuelle: Giv dem ’the big picture’ og lad dem lege med det før du forlanger en skriftlig plan.

Fantasifulde: Giv dem ’the big picture’ og tillad dem tid til at drømme og udvikle, for at give ideer og muligheder tilbage.

Radikal:  Giv dem ’the big picture’ eller mulige udfald, og gi Gul rum til at komme med ekstreme muligheder. Vær komfortabel med deres behov for forandring og hurtig handling.

Selskabelig: Spørg ind til deres liv og vær komfortabel med at dele informationer fra dit liv. Respekter at Gul foretrækker at arbejde med andre.

Demonstrativ: Gi Gul muligheden for at påvirke andre, udtrykke sig og hævde sine ideer.

Blå

Struktur: Lav en aftale! Ha en agenda og hold fast i den. Vær klar, rolig og organiseret.

Pålidelig: Gør hvad du siger, du vil gøre, og ta ansvar for dine handlinger.

Praktisk: Fokuser på konkrete og realistiske resultater, samt muligheder der gør en forskel i øjeblikket.   

Bevis-baseret: Vær objektiv, præcis, detaljeret og forbliv fokuseret på, hvad der er tydeligt, observerbart og ubestrideligt.   

Forsigtig: Informer Blå om hvordan du har overvejet alle risici og vær tålmodig med de spørgsmål Blå stiller for at få klarhed.

Observere: Vær klar på at Blå måske virker fjern og løsrevet, de er blot travlt optaget med at tænke, så lad være med at tage de personligt. Bare giv dem tid til at reflektere.

Måling: Giv Blå korrekt informationer, data og beviser.

Rød

Demonstrativ: Gi Rød muligheden for at påvirke andre, udtrykke sig og hævde sine ideer.

Ta styringen: Kom til sagens kerne hurtigt og hold fokus. Lad Rød tage over når du kan.

Hård: Rød kan godt lide at debattere, så vær forberedt og ta det ikke som at Rød vil være modstander af dine ideer eller besværlig.

Konkurrerende: Gi Rød muligheden for at ’vinde’ og vise deres ekspertise.

Logisk: Præsenter faktuelle informationer på en ordentlig måde. Vær ikke følsom eller personaliser din data.

Formål: Spørg Rød hvad deres mål er, og vis dem hvordan dine ideer kan hjælpe dem med at tilfredsstille det.

Struktur: Lav en aftale. Ha en agende og hold dig til den. Vær klar, rolig og organiseret.  

Er du Gul, Grøn, Rød eller Blå?

Lumina Spark er en individuelt tilpasset psykometrisk profil, som tilbyder en farvebaseret rammesætning for en bedre selvforståelse og hjælper mennesker med at blive klar over, hvordan de kan forbedre deres arbejdsmæssige relationer til andre. Ved at anvende Lumina Spark modellen kan deltagerne åbne op for mange forretningsmæssige fordele. De opnår viden, som hjælper dem til at få større indflydelse på kolleger og interne og eksterne kunder og interessenter.

  • Lumina Spark måler, i hvilket omfang en person har modsatrettede, konkurrerende og konfliktende aspekter i sin personlighed, fx grader af introversion og ekstraversion
  • Det er et trækbaseret portræt, som omfatter 24 egenskaber
  • Disse egenskaber udforskes yderligere i 4 arketyper og 8 aspekter
  • Og går skridtet videre ved at skabe indsigt i vores 3 personligheder

At forstå og respektere forskelligheder skaber grundlag for at arbejde videre med mange emner, et af dem kan være salg. Jeg kan hjælpe jer til, hvordan I møder jeres kunder, forskellige kundetyper, og hvordan I som virksomhed kan have fokus på at skabe mer-værdi gennem godt rådgivende salg.

Alt efter hvor jeres fokus og behov er, kan jeg tilbyde en bred vifte af viden og værktøjer. Hvad end I ønsker foredrag, kursus, seminar eller noget helt fjerde så kontakt mig. Så får vi en snak om jeres udfordringer og ønsker, og hvordan jeg kan hjælpe netop jer.

Hvordan kan jeg hjælpe jer?


Skal I sætte fokus på salg?

Uanset om du står overfor en større salgssatsning, messedeltagelse eller bare vil have lidt mere krudt i dine sælgere, er dette lige noget for dig. Få gode værktøjer til hvordan I møder jeres kunder, forskellige kundetyper og hvordan I som virksomhed kan have fokus på at skabe mer-værdi gennem godt rådgivende salg. Foredraget eller seminaret skræddersyes naturligvis, så det passer nøjagtigt til jeres behov.

Skal I blive bedre til at kommunikere?

Du kender det sikkert: Der er bare nogle mennesker man klinger bedre med end andre. I dette foredrag får du sammen med dine kollegaer en klar forståelse af, hvordan
mennesker er forskellige og hvordan vi kan sikre os, at vi kommunikerer mest effektivt. Foredraget leveres i et højt tempo med masser af grin, deltagelse og alle går derfra med et sprog de aldrig glemmer.

Skal I være landets bedste mødested?

Danmark har besluttet sig for, at vi skal være verdens bedste land at mødes i. Af mødebranchen er jeg blevet udvalgt til at implementere nye standarder for, hvordan
sådanne møder udvikles og hvordan mødesteder kan understøtte dette. Få en spændende introduktion til dette og I vil garanteret aldrig tænke på møder på den samme måde igen. Foredraget er både henvendt til mødesteder og til mødearrangører, som bare vil have bedre møder med mere værdi for pengene.

Spilder I også tid i møder?

Synes du, at jeres interne og eksterne møder ofte er spild af tid eller bare ikke effektive nok? Så er du ikke alene. De største virksomheder i Danmark erkender, at det største organisatoriske spild har basis i en dårlig mødekultur. Foredraget er til jer, der gerne vil have mere effektive møder og finde ud af, hvordan I som både mødeledere
og mødedeltagere kan få mest muligt ud af den tid I investerer i jeres møder.

Vil I øge produktionen og arbejdsglæden? Så leg med følelserne!

Er I klar til at starte rejsen mod større fælles følelsesmæssig intelligens i jeres teams? Vi er alle følende væsener, og den egenskab kan skabe magi i hverdagen og kan udgøre forskellen mellem succes og fiasko. Vi griner, græder, skændes og fejrer! Alt sammen noget der er fyldt med følelser. Så lad os få følelserne til at arbejde for os og ikke imod os. Vi kan arbejde og lege med følelserne på mange måder, og det skræddersyes selvfølgelig efter jeres ønsker og behov.

Gør som 10.000 andre

Tilmeld dig mit nyhedsbrev, og få inspirerende indspark, nyttige værktøjer og viden du kan bruge i din hverdag. Kvit og frit. 


Copyright © 2020 Lars Hajslund.